The Cuenca Amulet: History, Magic, and Manuscripts

Authors

  • Eleazar Gutwirth Tel-Aviv University

DOI:

https://doi.org/10.3989/sefarad.014.013

Keywords:

Conversos, Hebraists, Translation from Hebrew into Romance, Bible, Renaissance, Amulets, Magic, Inquisition

Abstract


Frequently reproduced because of its visual attraction, the colourful Cuenca amulet cannot be understood without the rest of the Inquisition file of which it is an integral part. The unpublished testimony accompanying the amulet, preserved at the Archivo Diocesano de Cuenca, is presented here. An attempt is made to tackle the problems it raises: identification of the individuals mentioned in it; state of Hebraism ca. 1496; questions of text and image; knowledge of Judaism amongst Conversos; particular quality of archival evidence in contrast with most Jewish amulets which lack date or place.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albarracín Navarro, J., “Un alherze (receta mágica) contenido en el Misceláneo de Salomón,” DYNAMIS. Acta Hisp. Med. Sci. Hist. Illus. 21 (2001), 133-140.

Carreras Artau, J., “La Allocutio super Tetragrammaton de Arnaldo de Vilanova,” Sefarad 9 (1949), 75-105.

Carrete Parrondo, C., Y. Moreno Koch, “De pícaros y picaresca en el judaísmo castellano,” Sefarad 61 (2001), 287-297. http://dx.doi.org/10.3989/sefarad.2001.v61.i2.584

Colomer, E., “La Interpretación del Tetragrama bíblico en Ramón Martí y Arnau de Vilanova,” Miscellanea Mediaevalia 13 (1981), 937–945. http://dx.doi.org/10.1515/9783110837711.937

Davis, E., “The Psalms in Hebrew Medical Amulets,” Vetus Testamentum 42 (1992), 173-178. http://dx.doi.org/10.1163/156853392X00035

Falk, G., “Hora’ah al she’elat ha-malakhim,” Kerem Hemed 9 (1856), 141-148.

Ferrero Rodríguez, M. J., “Una judaizante procesada por el Tribunal de Ia Inquisición: Cuenca, 1490,” Helmantica 47 (1996), 237-245.

Fita, F., “La verdad sobre el martirio del santo Niño de La Guardia, ó sea el proceso y quema (16 Noviembre, 1491) del judío Jucé Franco en Ávila,” Boletín de la Real Academia de la Historia 11 (1887), 7-134.

Fita, F., “Carta dotal hebrea del siglo xv (21 octubre 1473),” Boletín de la Real Academia de la Historia 47 (1905), 309-312.

Gómez Roán, C., “Notas sobre el establecimiento de la Inquisición española,” Revista de la Inquisición 7 (1998), 323-331.

González Novalín, J. L., El inquisidor general Fernando de Valdés (1483-1568) (Oviedo: Universidad de Oviedo, 1968), 4-6.

Gutwirth, E., “History, Poetry and the Trilingual Question in Habsburg Spain,” Calíope: Journal of the Society for Renaissance and Baroque Hispanic Poetry 17 (2011), 67-93.

Gutwirth, E., “Casta, classe i màgia: bruixes i amulets entre els jueus espanyols del segle xv,” in La Cabala (Barcelona: La Caixa, 1989), 85-99.

Gutwirth, E., “Genizah Fragments in Judeo-Spanish,” Anuario de Filología 9 (1983), 219-223.

Gutwirth, E., “Sephardi Culture of the Genizah People,” Michael 14 (1997), 9-34: 24n39.

Gutwirth, E., “Temas setenarios,” Estudios mirandeses 25 (2005), 80-97.

Gutwirth, E., “Ten Centuries of Hispano-Jewish Culture (Cambridge, 1992), 24.

Lazar, M., “Siddur Tefillot: A Woman’s Ladino Prayer Book (Lancaster, CA: Labyrinthos, 1995), 86.

Martínez Ruiz, J., “Ensalmos curativos del manuscrito árabe Misceláneo de Salomón de Ocaña (Toledo) en el marco jurídico de convivencia de las Tres Culturas,” en II Congreso Internacional Encuentro de las Tres Culturas, Toledo (1983), ed. C. Carrete Parrondo (Toledo: Ayuntamiento, 1985), 217-227.

Millás Vallicrosa, J. M., “Nota bibliográfica acerca de las relaciones entre Arnaldo de Vilanova y la cultura judaica,” Sefarad 16 (1956), 149-153.

Millás Vallicrosa, J. M., “Un amuleto musulmán de origen aragonés,” Al-Andalus 6 (1941), 317-326.

Pérez Ramírez, D., “La sinagoga de Cuenca, Iglesia de Santa María la Nueva,” Cuenca 19-20 (1982), 47-78.

Schire, T., Hebrew Amulets: Their Decipherment and Interpretation” (London, 1966).

Scholem, G., “Havdala de-Rabbi Aqiva— A Source for the Tradition of Jewish Magic During the Geonic Period” (Hebrew), Tarbiz 50 (1981), 243-291.

Secret, F., “Les débuts du Kabbalisme chrétien en Espagne et son histoire à la Renaissance,” Sefarad 17 (1957), 36-48.

Trachtenberg, J., “Jewish Magic and Superstition” (Philadelphia: Jewish Publication Society, 1939).

Downloads

Published

2014-12-30

How to Cite

Gutwirth, E. (2014). The Cuenca Amulet: History, Magic, and Manuscripts. Sefarad, 74(2), 453–463. https://doi.org/10.3989/sefarad.014.013

Issue

Section

Varia