Sefarad: The Homeland of the Sephardic Jews?
DOI:
https://doi.org/10.3989/sefarad.011.004Keywords:
Sepharad, Sephardic Jews, Ottoman Empire, Construction of Memoirs, Transnationalism, Autobiography, Westernization, Sephardic LiteratureAbstract
During the 20th Century and the early years of the 21st, various studies have been published in different countries, concerning the question of a definitive homeland for the Sephardic Jews. Autobiographical reminiscenses and novels and oral testimonies have all been concerned with this topic. In the present study the author analyzes the information provided by these writings and the countries Sephardic Jews consider to be their Homeland.
Downloads
References
Ángel Alcalá (ed.), Judíos, sefarditas, conversos. La expulsión de 1491 y sus consecuencias. Ponencias del Congreso internacional celebrado en Nueva York en noviembre de 1992 (Madrid: Ámbito, 1995).
Rosa Asenjo, «España y los sefardíes: el desastre del 98 en El Avenir», Sefarad 65 (2005), págs. 3-40 y 227-269.
Stacy Beckwith (ed.), Charting Memory: Recalling Medieval Spain (New York: Garland, 2000).
Margalit Bejarano, «Estambul – La Habana – Miami: continuidad y transición en la herencia sefardí», en El legado de Sefarad. Los judíos sefardíes en la historia y la literatura de América Latina, España, Portugal y Alemania, comp. Norbert Rehrmann (Salamanca: Amarú Ediciones, 2003), págs. 35-48.
Esther Benbasa & Aron Rodrigue, Historia de los judíos sefardíes: de Toledo a Salónica (Madrid: Abada, 2004).
Mair J. Benardete, Hispanismo de los sefardíes levantinos (Madrid: Aguilar, 1963).
Manfred Böcker, «Antisemitismo sin judíos: España 1931-1936», en El legado de Sefarad. Los judíos sefardíes en la historia y la literatura de América Latina, España, Portugal y Alemania, comp. Norbert Rehrman (Salamanca: Amarú Ediciones, 2003), págs. 115-139.
Paloma Díaz-Mas, Los sefardíes: Historia, lengua y cultura (Barcelona: Riopiedras, 20064).
Paloma Díaz-Mas, «Corresponsales de Ángel Pulido e informantes de Menéndez Pidal: dos mundos sefardíes», en Los trigos ya van en flores. Studia in Honorem Michelle Débax, ed. Jean Alsina y Vincent Ozanam (Toulouse: Université-CNRS, 2001), págs. 103-115.
Paloma Díaz-Mas, «Repercusión de la campaña de Ángel Pulido en la opinión pública de su época: la respuesta sefardí», en España en la cultura hispánica en el sureste europeo, ed. Juan González-Barba, (Atenas: MAE, 2000), págs. 326-339.
Paloma Díaz-Mas y Pilar Romeu, «Homeland and Diaspora in Jewish Sephardic Memoirs and Autobiographical Novels», comunicación presentada al Congreso Transcending European Heritages: Liberating the Ethnological Imagination, celebrado en Londonderry (Ulster) entre el 16-20 de junio de 2008 [Inédita].
Yaël Feldman, «In/Différence du gender dans les fictions autobiographiques contemporaines en hébreu», Yod. Révue des Études Hébraïques et Juives 9 (2003-2004) [= La narration de soi – Autobiographies et journaux intimes], págs. 113-139.
Iacob M. Hasán, «Los sefardíes como tópico», Raíces 1 (1986), págs. 32-38.
Iacob M. Hasán, «Una cultura que muere. Los sefardíes o el mantenimiento de la identidad hispana en el exilio», El País, año VI, nº 227, 26 de Marzo 1992.
Iacob M. Hasán, «El español sefardí (judeoespañol, ladino)», en La lengua española, hoy (Madrid: Fundación Juan March, 1995), págs. 117-140.
Iacob M. Hasán, «Realidad y fantasía en las relaciones recíprocas España-sefardíes», en España en la cultura hispánica en el sureste europeo (Atenas: MAE, 2000), págs. 355-369.
Iacob M. Hasán, (2003). «El componente hispánico de la identidad sefardí», conferencia impartida en el Coloquio Identités Sépharades et modernité (Montreal, 25-26 mayo 2003). Henry Méchoulan, Los judíos de España (Madrid: Trotta, 1993).
Elena Romero, «The Theme of Spain in the Sephardic Haskalah’s Literature», en Moshé Lazar & Stephen Haliczer, eds. The Jews of Spain and the Expulsion of 1492 (Lancaster, California, 1997), págs. 311-327.
Elena Romero, «El tema de España en la literatura sefardí contemporánea», en El legado de Sefarad. Los judíos sefardíes en la historia y la literatura de América Latina, España, Portugal y Alemania, comp. Norbert Rehrman (Salamanca: Amarú Ediciones, 2003), págs. 181-200.
Pilar Romeu, Fuente clara (Salónica, 1595). Un converso sefardí a la defensa del judaísmo y a la búsqueda de su propia fe (Barcelona: Tirocinio, 2007).
Pilar Romeu, «Fuente clara. Un ejemplo de interculturalidad entre los judíos sefardíes en la segunda mitad del siglo xvi», Foro Hispánico 28: Fronteras e interculturalidad entre los sefardíes occidentales (Ámsterdam – Nueva York, 2007), págs. 45-54.
Pilar Romeu, (ed.), Moisés Almosnino. Crónica de los reyes otomanos (Barcelona: Tirocinio, 1998).
Jonathan Schorsch, «Disappearing Origins: Sephardic Autobiography Today», Prooftexts 27 (2007), págs. 82-150.
Marie-Christine Varol, «L’autobiographie en judéo-espagnol: la difficile affirmation du sujet entre tradition et modernité», Yod. Révue des études Hébraïques et Juives 9 (2003-2004) [La narration de soi – Autobiographies et journaux intimes], págs. 231-260.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2011 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.