From Ceylon to Constantinople: Andrés de Noronha’s Advertimiento, Felipe Botello’s Memorandum, and the Apocryphal Correspondence between the Jews of Spain and those of Constantinople
DOI:
https://doi.org/10.3989/sefarad.016.012Keywords:
Conversos, Purity of blood, Jewish conspiracy, Inquisition, Anti-JudaismAbstract
In this article we throw new light on the Advertimiento that bishop Andrés de Noronha sent to Phillip II’s secretary, Mateo Vázquez, in 1584. This document has been presented by some historians as a very early evidence of the circulation of the famous apocryphal correspondence between the Jews of Spain and those of Constantinople. We analyse the Advertimiento by situating it in its context, thanks to the study of the correspondence that Noronha maintained with Vázquez. And finally, we analyse the document by comparing its content with that of the memorandum – unpublished until now – that the clergyman Felipe Botello handed to the inquisitor Martín de Salvatierra in 1569. Through that analysis we will demonstrate that almost all what Noronha said in his document was a forgery, a product of the misrepresentation of Botello’s memorandum.
Downloads
References
Álvarez Chillida, Gonzalo (2002): El antisemitismo en España: la imagen del judío, 1812-2002 (Madrid).
Amran, Rica (2006): «Calumnias y falsificación histórica: dos casos de correspondencia apócrifa relacionadas con judíos hispanos durante el medioevo», Cahiers de Linguistique Hispanique Médiévale 29, págs. 317-326.
Arrizabalaga, Jon (2015): «Garcia de Orta in the Context of the Sephardic Diaspora», en Palmira Fontes da Costa (ed.), Medicine, Trade and Empire: Garcia de Orta’s Colloquies on the Simples and Drugs of India (1563) in Context (Farnham) págs. 11-32.
Beek, Gottfried zur (ed.) (1920), Die Geheimnisse der Weisen von Zion (4ª ed. Berlin).
Birnbaum, Marianna D. (2003): The Long Journey of Gracia Mendes (Budapest – New York).
Borges, Jorge Luis (1992) Obras completas. 4 vols. (Barcelona).
Boronat y Barrachina, Pascual (1901): Los moriscos españoles y su expulsión: estudio histórico-crítico. 2 vols. (Valencia).
Bouis, J. (1641): La royalle couronne des roys d’Arles (Avignon).
Braga, Teófilo (1892-1895): Historia da Universidade de Coimbra. 2 vols. (Lisboa).
Bravo López, Fernando (2016, en prensa): «La historiografía ante la correspondencia apócrifa entre los judíos de España y los de Constantinopla: una revisión crítica», Studia Historica. Historia Moderna 38:2.
Cantera Burgos, Francisco (1967): «El problema de los criptojudíos al escalar el trono Felipe III», en Homenaje al Excmo. Sr. Dr. Don Emilio Alarcos García (Valladolid) págs. 633-642.
Caro Baroja, Julio (2000): Los judíos en la España moderna y contemporánea, I (4ª ed. Tres Cantos).
Caro Baroja, Julio (2005): Los judíos en la España moderna y contemporánea, II (4ª ed. Tres Cantos).
Carrasco, Rafael (1996): «La nueva Jerusalén y la memoria judeoconversa (siglos XVI-XVII)», en Rafael Carrasco, Ricardo García Cárcel y Jaime Contreras (eds.), La Inquisición y la sociedad Española (Valencia) págs. 9-30.
Castro, Adolfo de (1847): Historia de los judíos en España (Cádiz).
Chabauty, Emmanuel-Augustin (1882): Les Juifs, nos maîtres! Documents et développements nouveaux sur la question juive (Paris).
Combescure, Monique, ed. (2003): El libro verde de Aragón (Zaragoza).
Cunha, Anna I. Canas da (1995): A Inquisição no Estado da Índia: origens (1539-1560) (Lisboa).
Desportes, Henri (1890): Le mystère du sang chez les juifs de tous les temps (Paris).
Domínguez Ortiz, Antonio (1981): «Judíos en la España de los Austrias», Nueva Revista de Filología Hispánica 30:2, págs. 609-616.
Drumont, Édouard (1886): La France Juive: essai d’histoire contemporaine. 2 vols. (Paris).
Estatutos de la santa iglesia cathedral de Plasencia, fechos y confirmados por el ilustrísimo señor don Andrés de Noroña, obispo de Plasencia (1704) (Madrid).
F. J. Y., trad. (1932): Protocolos de las reuniones de los sabios de Sión. Traducción de la obra en ruso de Nilus por Víctor E. Marsden ... (Bilbao).
Garibay, Esteban de (1834): Memorias de Garibay / Memorial histórico español: colección de documentos, opúsculos y antigüedades que publica la Real Academia de la Historia. Vol. VII (Madrid).
González Dávila, Gil (1645): Teatro eclesiástico de las Iglesias metropolitanas y Catedrales de los Reynos de las dos Castillas. 4 vols. (Madrid).
Gonzalo Sánchez-Molero, José Luis (2014): «Mateo Vázquez de Leca: un secretario entre libros. 2. La biblioteca (y 2)», Hispania Sacra 61, extra 2, págs. 279-321.
Goodman, David (1990): Poder y penuria: gobierno, tecnología y sociedad en la España de Felipe II (Madrid).
Grunebaum-Ballin, Paul (1968): Joseph Naci duc de Naxos (Paris).
Huerga Criado, Pilar (2003): «El marranismo ibérico y las comunidades sefardíes», en García-Arenal, Mercedes (ed.), Entre el islam y occidente: los judíos magrebíes en la Edad Moderna (Madrid).
Lida, M.ª Rosa (1973): «Lope de Vega y los judíos», Bulletin Hispanique 75:1-2, págs. 73-112.
López de Ayala, Ignacio, trad. (1785): El sacrosanto y ecuménico Concilio de Trento (2ª ed. Madrid).
López-Salazar, Ana Isabel (2011): Inquisición y política: el gobierno del Santo Oficio en el Portugal de los Austrias (1578-1653) (Lisboa).
Marsden, Victor E., trad. (1934): The Protocols of the Meetings of the Learned Elders of Zion. With a Preface and Explanatory Notes (s.l.).
Martín Benito, José Ignacio (2013) «D. Martín de Salvatierra, obispo de Ciudad Rodrigo (1591-1604)», Centro de Estudios Mirobrigenses, http://centrodeestudiosmirobrigenses.es/?p=419.
Medrano, Julián de (1583): La silva curiosa (París).
Medrano, Julián de (1998): La silva curiosa de Julián de Medrano. Estudio y edición crítica de Mercedes Alcalá Galán (New York).
Meurin, Leon (1893) : La franc-maçonnerie, synagogue de Satan (Paris).
Mexía, Pedro (1570): Silva de varia lectión (Sevilla).
Muchnik, Natalia (2005): «Des intrus en pays d’Inquisition: présence et activités des juifs dans l’Espagne du xviie siècle», Revue des Études Juives 164:1-2, págs. 119-156.
Netanyahu, Benzion (1999): Los orígenes de la Inquisición en la España del siglo XV (Barcelona).
Novinsky, Anita (2001): «A familia marrana de Garcia de Orta, o “correio” dos judeus», en Henry Méchoulan y Gérard Nahon (eds.), Mémorial I.-S. Révah: études sur le marranisme, l’hétérodoxie juive et Spinoza (Paris) págs. 357-369.
Noydens, Benito Remigio (1662): Visita general y espiritual colirio de los Iudios; y promptuario católico de los más principales fundamentos de la fe y religion christiana (Madrid).
Palomo, Federico (2004): «Para el sosiego y quietud del reino: en torno a Felipe II y el poder eclesiástico en el Portugal de finales del siglo XVI», Hispania 64:1, núm. 216, págs. 63-93.
Pavía, José Pedro (2006): «Bishops and Politics: the Portuguese Episcopacy during the Dynastic Crisis of 1580», E-Journal of Portuguese History 4:2; accesible en https://www.brown.edu/Departments/Portuguese _Brazilian_Studies/ejph/html/issue8/html/jpaiva_main.html.
Peebles, Patrick (2006): The History of Sri Lanka (Westport).
Quero, Fabrice (2014): Juan Martínez Silíceo (1486?-1557) et la spiritualité de l’Espagne pré-tridentine (Paris).
Quevedo, Francisco de (1996): Execración contra los judíos, ed. de Fernando Cabo Aseguinolaza y Santiago Fernández Mosquera (Barcelona).
Rêgo, João Manuel Vaz Monteiro de Figueirôa (2009): «A honra alheia por um fio»: os estatutos de limpeza de sangue no espaço de expressão Ibérica (sécs. xvi-xviii), Tesis doctoral, Universidade do Minho (Braga).
Roth, Cecil (2001 [1932]): A History of the Marranos (Skokie).
Roth, Cecil (2001 [1948]): Doña Gracia of the House of Nasi (Skokie).
Salomon, Herman P. y Aron di Leone (1998): «Mendes, Benveniste, de Luna, Micas, Nasci: the State of the Art (1532-1558)», The Jewish Quarterly Review 88:3-4, págs. 135-211.
Sánchez García, Encarnación (2004): «Notas sobre la imagen de Persia en la prosa española del siglo XVI», en M.ª Luisa Lobato y Francisco Domínguez Matito (eds.), Memoria de la palabra: actas del VI Congreso de la Asociación Internacional Siglo de Oro. 2 vols., (Madrid).
Saraiva, António José (2001): The Marrano Factory: the Portuguese Inquisition and its New Christians, 1536-1765 (Leiden – Boston).
Sicroff, Albert A. (1985): Los estatutos de limpieza de sangre: controversias entre los siglos XV y XVII (Madrid).
Simancas, Diego de (1575): Defensio statuti toletani a sede apostolica saepe confirmati (Amberes).
Simancas, Diego de (1905): «La vida y cosas notables del señor obispo de Zamora don Diego de Simancas», en Manuel Serrano y Sanz (ed.), Autobiografías y memorias (Madrid) págs. 151-210.
Sousa, António Caetano de (1735-1748): Historia genealógica da Casa Real portuguesa. 13 vols. (Lisboa).
Soyer, François (2014): «The Anti-Semitic Conspiracy Theory in Sixteenth-Century Spain and Portugal and the Origins of the Carta de los judíos de Constantinopla: New Evidence», Sefarad 74:2, págs. 369-388.
Tanyeman (1896): La Europa judía: breve noticia del origen de esta raza, de su conducta y de sus actuales aspiraciones (Barcelona).
Tavim, José Alberto Rodrigues da Silva (2003): Judeus e Cristãos-novos de Cochim: história e memória (1500-1662) (Braga).
Tavim, José Alberto Rodrigues da Silva (2013): «Portuguese New Christians in the Turkish “Carrefour” Between the Mediterranean and the Indian Ocean in the Sixteenth Century: Decentralization and Conversion», Journal of Early Modern History 17:5-6, págs. 561-584.
Tavim, José Alberto Rodrigues da Silva (2014): «O auxílio que vem do “exterior”: a tsedaqa dos cristãos-novos portugueses em Marrocos e no Império Otomano durante o século 16 — alguns exemplos», Journal of Sefardic Studies 2, págs. 168-191.
Urbain Gohier, ed. (1925): Protocoles des sages d’Israël (Paris).
Vega, Lope de (2004): Guzmán el Bravo (Alicante).
Villalón, Cristóbal de (2005): Viaje de Turquía (Valencia).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.