The Sephardic Couplet La santidad de la ley in the Light of a New Version

Authors

  • Ignacio Ceballos Viro Universidad Camilo José Cela - Instituto Universitario Menéndez Pidal

DOI:

https://doi.org/10.3989/sefarad.015.014

Keywords:

Sephardic, Judeo-Spanish, Coplas, Shavuot, Chapbook, Manuscript, Critical Edition

Abstract


This essay provides a critical apparatus for the Sephardic copla La santidad de la ley, based on a 1786 publication from Thessaloniki. It examines the four versions of this copla that are already known: the one contained in Sefer Shirah Vezimrah (Izmir, 1866), the one in Ketubat haTorah (Izmir, 1879), and two manuscripts from ca. 1837 and 1910, respectively. The textual analysis of these versions focuses on the style and literary particularities of this copla, which traditionally accompanied Shavuot, the Jewish holiday that commemorates the day God gave the Torah to the nation of Israel. The essay concludes with a critical apparatus for one macaronic poem that is also included in the publication from 1786.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benvenisti, David (1971-1981): «Multi-lingual Hymns» [en hebreo], Sefunot 15 (= Sefer Yavan 5) págs. 203-233.

Ceballos Viro, Ignacio (2005): «Una nueva copla de Šabu‘ot: Los judíos en el Sinaí», Sefarad 65:1, 41-64.

García Moreno, Aitor (2006): «Innovación y arcaísmo en la morfosintaxis del judeoespañol clásico», Revista Internacional de Lingüística Iberoamericana 4:2, 35-51.

Ginzberg, Louis (1946): The Legends of the Jews, Vol III (Philadelphia: Jewish Publication Society).

Hemsi, Alberto (1995): Cancionero sefardí, ed. Edwin Seroussi con la colaboración de Paloma Díaz-Mas, José Manuel Pedrosa and Elena Romero (Jerusalem: The Jewish Music Research Centre, The Hebrew University of Jerusalem).

Lévy, Isaac (s.a.-1980): Antología de la liturgia judeo-española (Jerusalén: El autor–Ministerio de Educación y Cultura–Instituto de Estudios del Cante Judeo-Español; 8 vols.).

Muñoz Jiménez, Isabel (1994): «Una copla de Pésaj: Los judíos en Egipto», en Tamar Alexander, Abraham Haim, Galit Hasan-Rokem y Ephraim Hazán (eds.), History and Creativity in the Sephardi and Oriental Jewish Communities (Jerusalem: Misgav Yerushalayim Institute) págs. 145-157.

Romero, Elena (1981): «Las coplas sefardíes: categorías y estado de la cuestión», en A. Viudas Camarasa (ed.), Actas de las Jornadas de Estudios Sefardíes (Cáceres: Universidad de Extremadura) págs. 69-98.

Romero, Elena (1991): «Formas estróficas de las coplas sefardíes», en F. Corriente y Á. Sáenz-Badillos (eds.), Poesía estrófica, Actas del primer congreso internacional sobre poesía estrófica árabe y hebrea y sus paralelos romances (Madrid: Universidad Complutense et alii) págs. 259-278.

Romero, Elena (1992): Bibliografía analítica de ediciones de coplas sefardíes (Madrid: CSIC).

Romero, Elena (1992): La creación literaria en lengua sefardí (Madrid: Mapfre).

Romero, Elena (2011): «Sephardi Coplas: Characteristics and Bibliography», European Judaism 44:1, 72-83.

Seroussi, Edwin (2009): Incipitario sefardí: el cancionero judeoespañol en fuentes hebreas (siglos XV-XIX) (Madrid: CSIC).

Stanckowich Isern, Moisés (2011): Edición filológica de coplas sefardíes del ciclo del Éxodo (Barcelona, Tesis doctoral publicada en línea en http://www.tesisenred.net/handle/10803/35695).

Weich-Shahak, Susana (2011): «Tradición y funcionalidad de la poesía religiosa sefardí», Calíope 17:1, 199-214.

Downloads

Published

2015-12-30

How to Cite

Ceballos Viro, I. (2015). The Sephardic Couplet La santidad de la ley in the Light of a New Version. Sefarad, 75(2), 381–400. https://doi.org/10.3989/sefarad.015.014

Issue

Section

Studies

Most read articles by the same author(s)