Around Rodrigo Cota and the Authorship of the Coplas del provincial

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/sefarad.019-004

Keywords:

15th century poetry, Coplas del provincial, Rodrigo Cota, judeo-convert, Medina del Campo arbitration award

Abstract


This study attributes the authorship of the Coplas del provincial to Rodrigo Cota. I establish this authorship from what Juan Álvarez Gato says in a poem and from the abundant references to the family of Pedrarias Dávila, Cota’s brother-in-law, which we find in the text. I relate the Coplas del provincial with the works we know of by Rodrigo Cota, and I find interesting coincidences. I establish the cause of the writing of the Coplas del provincial (Medina del Campo arbitration award), after locating the space (Madrid) and time (spring 1465) of the poem.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amador de los Ríos, José (1863): Historia crítica de la literatura española (Madrid: Imprenta a cargo de José Fernández Cancela).

Aragone Firenze, Elisa (ed.) (1961): Rodrigo de Cota. Diálogo entre el Amor y un viejo, (s.l.: Le Monnie).

Azcona, Tarsicio de (2002): Isabel La Católica: Estudio crítico de su vida y su reinado (Madrid: La Esfera de los Libros).

Belmonte Díaz, José y Pilar Leseduarte (2007): La expulsión de los judíos: auge y ocaso del judaísmo en Sefarad (Bilbao: Ediciones Beta).

Cantera Burgos, Francisco y Carlos Carrete Parrondo (eds.) (1984): Antón de Montoro. Cancionero (Madrid, Editora Nacional).

Cantera Burgos, Francisco (1970): El poeta Ruy Sánchez Cota (Rodrigo Cota) y su familia de judíos conversos (Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas).

Cantera Burgos, Francisco (2011): El poeta Rodrigo Cota y su familia. Otros dos estudios sobre cancioneros (Miranda de Ebro: Fundación Cultural profesor Cantera Burgos).

Carrete Parrondo, Carlos (1986): Proceso inquisitorial contra los Arias Dávila segovianos. Un enfrentamiento social entre judíos y conversos (Salamanca: Universidad Pontificia de Salamanca).

Carvajal, Doreen (2012): The Forgetting River: A Modern Tale of Survival, Identity, and the Inquisition (London: Penguin Books).

Ciceri, Marcella y Julio Rodríguez Puértolas (eds.) (1990): Antón de Montoro. Cancionero (Salamanca: Universidad).

Contreras Jiménez, María Eugenia (2018): Linaje y transición histórica: los Arias Dávila entre el medievo y la modernidad (Madrid: Universidad Complutense).

Costa, Marithelma (1990): Antón de Montoro (Cleveland: Cleveland State University).

Cotarelo y Mori, Emilio (ed.) (1901): Cancionero inédito de Juan Álvarez Gato: poeta madrileño del siglo XV (Madrid: Imprenta de la Revista Española).

Díez Borque, José María (1980): Historia de la literatura española. La Edad Media (Madrid: Taurus).

Foulché Delbosc, Raymond (1899): «Notes sur las Coplas del Provincial», Revue Hispanique 6, pp. 417-446.

Franchini, Enzo (2001): «Diálogo entre el amor y un viejo (Rodrigo Cota)», en Los debates literarios de la Edad Media (Madrid: Ediciones del Laberinto) pp. 178-193.

Franco Silva, Alfonso (2002): Estudios sobre Don Beltrán de la Cueva y el Ducado de Alburquerque (Badajoz: Universidad de Extremadura).

Gutwirth, Eleazar (1985): «On the background to Cota's Epitalamio burlesco», Romanische Forschungen 97, pp. 1-14.

Kasselis-Smith, Nathalie (2004): Los juegos del amor y del lenguaje en la obra de Antón de Montoro, Rodrigo de Cota y Fernando de Rojas (Madrid: Pliegos).

López Álvarez, Celestino y Francisco Torrecilla del Olmo (1981): «El autor, sus pretensiones y otros aspectos de las Coplas del Provincial», Bulletin Hispanique 83, pp. 237-262. https://doi.org/10.3406/hispa.1981.4446

Márquez Villanueva, Francisco (1960): Investigaciones sobre Juan Álvarez Gato. Contribución al conocimiento de la literatura castellana del siglo XV (Madrid: Real Academia Española).

Martín, José Luis (2003): Enrique IV de Castilla: Rey de Navarra, Príncipe de Cataluña (Hondarribia: Nerea).

Medina Morales, Francisca (2005): El léxico de la novela picaresca (Málaga: Universidad de Málaga).

Menéndez Pelayo, Marcelino (1914): Historia de la poesía castellana en la Edad Media (Madrid: Librería General de Victoriano Suárez).

O'Callaghan, Joseph (1961): «Don Pedro Girón, Master of the Order of Calatrava (1445-1466)», Hispania: Revista Española de Historia 83, pp. 342-390.

Perea, Óscar (2010): «Juan Álvarez Gato en la villa y corte literaria del Madrid tardomedieval», en Eduardo Jiménez Rayado (ed.) La villa y la tierra de Madrid en los Albores de la capitalidad (siglos XIV-XVI) (Madrid: Almudayna) pp. 49-77.

Rodríguez Moñino, Antonio (1949): «El cancionero manuscrito de Pedro del Pozo (1547)», Boletín de la Real Academia Española 29, pp. 453-509.

Rodríguez Puértolas, Julio (1968): Fray Iñigo de Mendoza y sus Coplas de Vita Christi (Madrid: Gredos).

Rodríguez Puértolas, Julio (ed.) (1981): Poesía crítica y satírica del s. XV (Madrid: Castalia).

Salazar y Castro, Luis (1697): Historia genealógica de la casa de Lara (Madrid: Imprenta Real).

Scholberg, Kenneth R. (1971): Sátira e invectiva en la España medieval (Madrid: Gredos).

VV.AA. (1977): Homenaje de Antón de Montoro en el V centenario de su muerte (Montoro: Imprenta San Pablo).

Villalba Ruiz de Toledo, Francisco Javier (1988): El Cardenal Mendoza (1428-1495) (Madrid: Rialp).

Downloads

Published

2019-06-30

How to Cite

Cáseda Teresa, J. F. (2019). Around Rodrigo Cota and the Authorship of the Coplas del provincial. Sefarad, 79(1), 163–197. https://doi.org/10.3989/sefarad.019-004

Issue

Section

Studies